Článek Rozumíte mi?

Vložit nový komentář (moderovaná diskuze)

Přihlášení
jméno:heslo:ze serveru:
vaše jméno:
vaše www: http://*
opište kód:

Pozn.: označená pole nejsou povinná. Odkaz na www bude zobrazen pod Vašim komentářem, pokud se jedná o odkaz na blog.

Moderované komentáře k článku: Rozumíte mi?

01. 08. 2015 - 13:12

tlapka: Eithné, omlouvám se za smazání komentáře, nějak jsem zaválčila s tím moderováním. pro tebe, druhý a třetí máš pravdu (je vidět oborové souznění ), jen první dílo je jiné, ale máš pravdu, že možností je více. Je to přímo název knížky (spíše jeho části).

---
tlapka.pise.cz

01. 08. 2015 - 14:35

eithne: A nemohla bych u toho prvního spojit dvě knížky dohromady? Jak jsem potkal Broučky?

---
eithne.pise.cz

01. 08. 2015 - 14:45

damn-girl: uff! Zatím mě nic nenapadlo. Jen chci říct, že jsem si vždycky chtěla vymyslet nějaké symbolÿ, kterým budu rozumět jen já . Nikdy jsem ale nic takového vymyslet nezkusila, protože trpím tím, že když nějakou věc udělám stylem "Takhle si to určitě za delší dobu budu pamatovat, co to je/znamená", a když na to přijde, tak nevím samozřejmě nic, co to mělo znamenat

---
damn-girl.pise.cz

01. 08. 2015 - 22:00

márinka: tak díla: Tipuji:.. 2.,-Dům u tonoucí hvězdy
3,-Z Čech až na konec světa
1,- V přírodě...no, ještě mě napadl Nový epochální výlet pana Broučka, ale tam by nejspíš někde byla přisaná patnáctka
..Tak jak?

Jinak některé zkratky mi přijdou celkem jasné, některé vůbec...
Mnemotechnickou pomůcku?.....

---
marinka.pise.cz

02. 08. 2015 - 08:26

sargo: 1) Nahoru, nahoru, nahoru!
2) ... ale ještě jsme se tam nedostali, jsme chudí a hrát si budeme leda s korunkami.
3) Vždyť kdo musí jezdit na Kanáry, procházka po hřbitově je taky fajn!
4) A večer si pustíme tu o Ferdovi a Berušce. 8-)

---
sargo.pise.cz

02. 08. 2015 - 17:32

nekra: Ahoj tlapko

Tvůj dlouhodobý čtenář zatím nejsem (to potrvá), ale šifry a luštění mám rád, tak to jdu zkusit. Teda bez vyhledávání častých slov v tvých článcích.

Ještě na úvod k zápiskům - osobně bych stručným zápiskům nevěřil, naopak jsem si půjčoval na opisování sešity od lidí, kteří tam toho měli hodně. Když toho bylo málo, připadalo mi, že pisatel na to kašle a něco důležitého si nepoznamenává (i kdyby to měla být nějaká zábavná odlehčující poznámka). Ode mne si lidi sešty moc nepůjčovali, i když důvod není tak zajímavý jako ten tvůj - hrozně škrábu .

Tak a jdeme na luštění (i když to asi bude výbuch ):
1) K prvnímu znaku mne napadá několik možných výkladů. Na první pohled to vypadá jako šipka nahoru. "Nahoru" je první možnost. Taky by to mohl být zjednodušený jehličnatý strom (i když se obvykle kreslí se dvěma řádkami větví) - "strom".

Druhá šipka (ta šikmá), tam mne toho moc nenapadá, možná něco jako "do svahu", třetí šipku bych jasně interpretoval jako "po schodech", případně "po schodech nahoru".

Čtvrtý znak je podobný prvnímu, ale je za ním vykřičník. Což může být důraz na něco, příkaz, nebo (s pohledem na druhý řádek) faktoriál . S ohledem na interpretaci prvního znaku mne tedy napadají možné výklady "bacha, nahoře", "leze", "šplhá" (případně rozkazovací tvary) a "les" (faktorál čísel je, až na několik prvních výjimek, dost až výrazně větší než faktorizované číslo, a les je velký množství stromů ).

2) První znak vypadá jako jednička, první interpretace je "jeden", "jedna" nebo "jedno". No taky by to mohlo být (to mne napadlo až teď při těch rodech) "je mi to jedno". A s ohledem na známé připodobňování a školskou mluvu to taky může být "bič".

Druhý znak vypadá jako jednička s tečkou, možností je "první", nebo "být první", a přeneseně "vyhrát" (kdo je první, vyhrává ). (Co by měl být bič s tečkou, mne zatím nenapadá .)

Třetí znak, "jedna faktoriál", jelikož jedna faktoriál je jedna, tak by to mohlo být i "to je to samé", nebo "stejné", a s u toho biče bych z toho udělal zas sloveso "bičuje" nebo něco namnoženýho, jako třeba "mučení".

Další souznačí (beru to dohromady) bych (nelíbí se mi tam ta tečka u jedničky) mohl interpretovat jako "první ze dvou", případně "půlka" (i když blbá tečka) nebo "zadek",a přesněji "zadek s pihou" (tečka) nebo "klíště na zadku".

Dál je to čímdál těžší. Napadá mne "řada", "prváci", "plot", "vítězové", "bičíkovci", je toho dost, ale správně asi není ani jedno.

Nevím, ale s ohledem na dolní znak bych to asi interpretoval "jeden uvnitř" a "jeden venku".

1+ by mohlo být "jeden k sobě někoho přibral" nebo "bičování a", druhý znak trochu připomíná pacmanovu otevřenou hubu, nebo volně přidanou část písmene K, tedy "jeden jedl" nebo "jeden tisíc" (K se někdy používá k označení tisícovky), další pak něco jako "jeden se k někomu přidal" nebo "a bičování".

3) Tenhle řádek se mi moc líbí .
První znak "křížek" nebo "mrtvý". Další (s vykřičníkem) bych interpretoval jako "umřel", "mrtvoly" , "padlí", "hromadné úmrtí".

Přeškrtnutý křížek "neumřel", "nemrtvý", v kontextu klidně i jako druh nemrtvého, tedy třeba "upír" či "vlkodlak".

Křížek s kroužkem jako "mrtvý svatý", "svatý mrtvý", "prohlášen za svatého (nebo svatou) po smrti".

Křížek se šipkou dokola, napadá mne "vzkříšení". Křížek v obdéníčku pak "hrob", případně "pohřben".

4) Tak u prvního obrázku jsme měl jeden nápad, pak mne napadly dva další. Znaky člověk a brouk. První mne napadla "Proměna" (Řehoř Samsa se proměnil v brouka), ale to tomu možná chybí šipka k broukovi. Pak mne napadlo ještě "Ze života hmyzu" (člověk jako životní forma) a pak i "Výlety pana Broučka", i když nevím, jestli do měsíce, nebo do ... 15.? století. Kupodivu na Broučky od Karafiáta mi tam vadí ten člověk :E. Takže když si vygůglím, co vyhovuje těm podmínkám... tak to jedině ten "Výlet pana Broučka". Proměna i Ze života hmyzu byly až ve 20. století.

Dům, U (podkova, strouha nebo příkop), nebo vlastně znak sjednocení , pak nějaká křivá čára s hvězdičkou, což by mohlo být označení místa (jako třeba "u cesty", "na břehu"), nebo hvězdička jako znak narození.
Bez gůglení mne nic nenapadá .

Třetí kniha, znaky "česká vlajka", takže něco jako "české", "V Čechách". Šipka - možná ve významu "tam", "směřuje". Další znak nepoznávám, možná motyčka, kladivo, oj. A další znak taky ne, něco jako balíček s rohlíkem a srpem, nebo obrácená 30 či 50 mince :O. Zatím taky nevím.

Nad druhým a třetím dílem budu ještě uvažovat, tak zatím prosím neprozrazovat řešení (už si moc literatury z hodin češtiny nepamatuju, natož století, kdy byla napsána - že by 19. století bylo něco jako Národní obrození?). Doufám, že jsem alespoň projevil trochu kreativity, pokud ty značky hádám úplně blbě .

---
nekra.pise.cz

02. 08. 2015 - 18:39

hroznetajne: To nemá chybu! Já to v podstětě delám podobně, také mám pár znaků, hlavně v biologii jsem si vyvinula spoustu osobních zkratek, protože profesor diktoval rychlostí zplašeného koně
Podlě mě je první obrázek Proměna od Franze Kafky a nad odstatními jsme bádaly s mamkou a marně. Myslela jsem, že dvojka je Dům u potoka od Karolíny Světlé (a pak mi došlo, že to byl Kříž u potoka - těsně vedle)
Jinak gratuluji ke krásnému "stáří" tvého blogu, úctihodné!

---
hroznetajne.pise.cz

04. 08. 2015 - 08:45

sayonara: První vypadá jako Kafkova proměna, i když po přečtení tvého komentáře si tím nejsem moc jistá. V druhém identifikuju nějaký mlýn a v druhém cosi českého, co by se mohlo jmenovat Pád koruny české, případně padesátikoruny, ale na to jsem příliš velký ignorant.

A to předposlední v třetím řádku je reinkarnace?

---
sayonara.pise.cz

09. 08. 2015 - 18:31

tlapka: Zajímavé počtení. Díky všem, co se zapojili.
Eithne: Ne, ale klíčové slovo tam máš.
Damn-girl: Tak se můžeš inspirovat. Je to o zvyku, ale rozluštit se to pak dá, v kontextu to není problém.
Marinka: Díla jsi rozluštila perfektně. Jak jsem psala v prvním komentáři, jde o název knížky, spíše jeho části.
Sargo: avantgardní výklad, to se cení!
Nekra: naprosto vyčerpávající! Člověče, spolu bychom mohli vydat novou variantu těsnopisu. Vyhledávání častých slov by myslím moc nepomohlo, protože naštěstí tady, v civilu, taková slova nemusím použít tak často. Půjčit si krátké zápisky bych se taky bála, ale pro svoje potřeby mi zkrácený zápis stačí. Střední jsem absolvovala "se samýma", takže schopnost zachovat důležité jsem si u vlastních zápisků ověřila nespočetněkrát.
Rozbor prvního řádku je naprosto obohacující. S důrazem máš u vykřičníku pravdu, ale význam je trošku jiný. Druhý řádek už je trošku moc filosofický, výklady jsou prostší. Souznačí (1./2) - použil jsi už obě použitá slova a v dost správném významu, i když ne společně.
Křížkový řádek jsi odhadl na jedničku. Jen u 2. a 4. znaku nejčastěji používám ještě jeden význam, který jsi nezmínil, ale v podstatě jsi to rozluštil všechno.
První dílo je vylučovací metodou správně, jak říkám, jde o část názvu, nesouvisí přímo s dějem - to je ostatně pro všechny, koho napadla Proměna. Se dvojkou jsi na dobré cestě a s trojkou taky - chybí ti jen ten třetí znak u obou. A opět pro více komentujících - to kulaté NENÍ žádná mince.
Hroznětajné: Jo, biola byla na tohle super. Biologie, zeměpis a dějepis.
Sayonara: Nee, první ne a ostatní jsou myslím docela těžká, není div je neznat. Mlýn ani koruna v nich ale není. S předposledním křížkem ale máš pravdu.
Zatím nechám ještě schováno, ale Nekra nasadil laťku ohromně vysoko.

---
tlapka.pise.cz

11. 08. 2015 - 16:29

mixx: Tlapkooo. Vždyť jsou ještě prázdniny!

---
mixx.pise.cz

12. 08. 2015 - 21:17

tlapka: Jo tak to pardón, já jsem si ani nevšimla, když je nemám.

---
tlapka.pise.cz

26. 08. 2015 - 22:01

nekra: Tlapko, laťku vysoko jsi nasadila ty .

K tý druhý a třetí knížce mne pořád nic nenapadá. Jestli to není v učebnicích literatury pro střední školy/gymnázia, tak to nejspíš ani neznám.

Jinej důraz - nevím. K tomu třetímu řádku - tak 4. znak by mohl být taky Ježíš .
A ten druhej - riziko smrti?

U toho druhýho řádku - jo, filozofický to bylo. Mám jakýsi "mentální blok" uvěřit, že by to normálně znamenalo ta čísla, když to dáváš na rozluštění.
Ten čtvrtej znak je fakt těžkej - první půlka? První nebo dva? Ta tečka mne tam fakt hrozně štve, mrcha jedna.

Jo, taky jsme zvědavej na řešení. I když co pak ti chudáci, co přijdou po nás a najdou rovnou řešení - nebudou si moc zahádat. (To myslím vážně, protože když mne zaujme nějake blog, tak se klidně povrtám i v archivu, co bylo publikováno dřív.)

---
nekra.pise.cz