zlomenymec: Suchý humor? Pfff, co je na něm jako špatného?
Myslím, že jsi to zvládla skvěle
Já si kdysi brigádně k učitelování čuchnul (zahraniční studenti po cca 10 ve třídě) a od té doby učitele lituju ještě víc, než kdy dřív To, jak na tebe kouká stádo tupých, nespolupracujících hlav...
deerveru: Docela Tě obdivuju...já si nedovedu představit sama sebe, jak něco vykládám před celou třídou. Mně úplně stačilo, když jsem měla přednést báseň nebo referát jako student před ostatními a už se mi úplně klepaly nohy a hlas...Asi je to ale hlavně o zvyku.
tlapka: Zvyk dělá hodně. Během jarní praxe se mi povedlo úspěšně dostat z "Proboha, oni mě všichni sledují!" na "Heeej, sledujte mě všichni, od toho jsme tady!"
Ale pro introverta je to dost náročné povolání. Více teď potřebuju být někdy opravdu sama...
iva: NIKDY!!! Nikdy bych nebyla schopná předstoupit před bandu šestnáctiletejch frajerů!
Podělala bych se strachy
Obrázky z českých dějin a pověstí miluju a pořád je mám doma. A jak jsem díky nim byla kolikrát za frajerku
tlapka: Jak pravil předevčírem můj známý - "Bych radši jel do Iráku."
Co na to říct?
atraktivnistrasilka: Asi takhle. Peďák si nebudu dávat ani jako záchranu, protože mám dost špatný hlasivky, jsou zničený od laryngitidy (která mě postihla po suprovém výletě do Štrasburku, na který ještě teď s hrůzou vzpomínám). V podstatě odmluvím desetiminutový referát před třídou, a už chraptím. Co chraptím. Vezmi motorovku, zaboř jí do štěrku, zapni. Asi tak po těch deseti minutách zním. Takže ne, učit bych nešla. A pravděpodobně bych nešla ani v případě, že bych ty hlasivky měla dobré. Neumím předávat informace do takové hloubky, abych si troufla vzdělávat. Hodnocení referátů mám většinou nadprůměrné, ale to proto, že si sama vyberu, o čem budu mluvit. Nemusím to téma znát tak dobře, a když se snažím, tak to učitel (hodnotitel) většinou ani nepozná. Ale učit nějaké to svoje stádečko, to opravdu ne. To si netroufnu.
Ale z druhé strany to docela dobře znám. Náš vzdělávací ústav je, ostatně jako většina škol, vzdělávacím ústavem při pedagogické fakultě, takže každým rokem touto dobou máme studentů celkem hojně. Letos mě teda překvapilo, že jsme dostali jen dvě dívčiny na češtinu, ale to bude asi tím, že jsme čtvrťáci. Nicméně, já těm studentům absolutně nezávidím.
Ta první slečna nám vykládala Čapka a jeho Válku s mloky. Podle slov našeho profesora si tu knihu sama vybrala. Tak dobře. A vlastně první část hodiny probíhala docela dost dobře, ačkoli podle průzkumu se zjistilo, že tu knihu bude mít v četbě jeden celý člověk, dva to četli. Slečna se fakt snažila, měla udělanou prezentaci o Čapkovi (i když, kdybych měla být fakt upřímná, bylo to asi patnáct bodů a kromě toho o něm věděla houby - ale to jsem připsala nervozitě, necháme to tak). No, a pak přišlo na samotnou knihu. To bylo mučení pro obě strany. Pustila nám třicetiminutovou ukázku - začátek - a pak z nás, chudinka, dolovala charakteristiky jednotlivých postav - i těch, které se tam zatím neobjevily.
A pořád dokola se nás ptala na to, jak se nám kniha líbila. La la la, líbila. A přišlo mi, že byla trochu naštvaná, když jí lidi odpovídali, že z těch třiceti minut to nedokážou posoudit. Což je pravda.
Jako na jednu stranu mi jí bylo líto, určitě hodně udělala nervozita, na druhou stranu se od nás celou hodinu strašně moc distancovala, moc s námi nepracovala, a co neměla napsané na papíře, to nevěděla.
Jako nevím, no. Pak jsem se ptala našeho profesora, jestli měla nějak nalajnované, co musí probírat, ale prý dostala jen podmínku, že to musí být maturitní četba, která se tak nějak váže s dobou druhé světové (prostě aby nám to takalo s osnovama).
Ta druhá s námi probírala filozofický text o Sysifovi, to už bylo lepší, protože s námi trochu komunikovala, myslím teď smysluplněji. Její otázky se týkaly ukázky, kterou jsme měli před sebou, takže se tam ty věci daly vyčíst a pochopit (s trochou inteligence). Byl to zkrátka normální výklad nové látky. Celkově mi ta hodina dala daleko víc, než ten Čapek, kdy na mě co chvilku bafaly otázky typu jak se mi kniha líbiLA a v podstatě nic jiného. Bylo to asi takové, jako kdybych si přečetla shrnutí na obalu knížky, plus ten krátký životopis autora. A jako kdyby po mně někdo chtěl, abych začala věštit z koule (a pak jsem se ještě cítila špatně, protože to, moc se slečně omlouvám, neumím).
Se omlouvám za román, ale holt jsem to musela ventilovat. Já jsem ke studentům vždycky strašně hodná, snažím se spolupracovat, ale když se na mě někdo (budoucí učitel) zlobí za to, že něco neznám (co znát nemám jak) a dává mi to najevo, nejsem hodná.
tlapka: Já jsem za ten román ráda, jsem vděčná za zprávy z protilehlých lavic. Taky jsme měli praktikantky. Dobré i mizernou. A díky za studenty jako ty, kteří se snaží spolupracovat.
alienor: Já na svou praxi vzpomínám s láskou, bylo to super. Akorát si první den studenti mysleli, že jsem jejich nová spolužačka
Ale učitelská realita je stejně úplně jiná, na to člověka žádná praxe nepřipraví, viď? Já jsem se v učení fakt našla, hrozně mě to baví.
A prosím prosím, bude článek o tom, jaké bylo tvé první čvrtletí?
tlapka: Souvislá praxe byla srdcová záležitost. Zapsala jsem si tehdy tuším někam do deníku, že tady bych uměla být šťastná.
Na realitu mě to tedy nepřipravilo. To se holt musím vybrousit až týdny, měsíci a lety zkušeností... pokud to tak dlouho vydržím.
To víš, že jo, takové prosbě nedokážu odolat, když to někoho zajímá. Ale asi bude zase s určitým odstupem a pod heslo, snad tam nezapadne mezi ostatní články jako ten promoční.
alienor: Mně se tvoje zaheslované články nikdy nepodařilo otevřít Můžu prosím dostat heslo, abych si ten článek potom mohla přečíst? Děkuji
rebarbora: Uf, jsem se normálně nervovala s tebou Máš můj neskonalý obdiv a velkou pochvalu, že se tak snažíš přemýšlet nad způsobem podání látky studentům, kéž by všichni kantoři byli takoví
A nedělám si iluze, určitě ti to jde i v "ostrém" provozu
Škoda, že se nemůžu vrátit do školních lavic a do tvé třídy, určitě by mě výuka bavila
Z pracovních začátků jsem byla taky vyplesklá, ze všeho vyplašená a vyjukaná, a to jsem to měla o poznání jednodušší, protože jsem nemusela dokazovat svoje kompetence a um 30 žákům, ale jen jedné kolegyni v kanclu, příp. vedoucí
tlapka: Snažím, ale realizace pořád poněkud drhne. A někdy se zase povede něco, co nečekám. Je to pestré.