koktejlka: Ahoj! Jsem ráda, že jsi zpět.
Ohledně narozenin můžu jen říct, že už se tedy hrozně těším, až mi bude patnáct, vážně.
Osobně mi Comenia Script přijde jako hloupost. Mám za to, že je lepší, když je psací a tiskací písmo a když je viditelně rozlišitelné. Přináší to spoustu výhod - jako například možnost psát čistě hůlkovým písmem (do formůlářů a podobně) nebo už jen měnění stylu písma na místech, která chci odlišit - zvýraznit nebo naopak. Zkrátka možnost výběru mezi psacím a tiskacím - a jeho smysluplnost.
Myslím, že když se prvňáčci naučí to psací písmo, to staré, "normální", co jsme se učili i my, tak - stejně jako ty, já a spousta dalších lidí, co znám - si z něho vytvoří něco, co pro ně bude stravitelnější. Styl, kterým se jim bude psát lépe, rychleji a taky se jim snad bude víc líbit - zároveň ale bude stále v některých rysech alespoň trochu připomínat to základní písmo, začátek, z něhož vycházeli - a i kdyby ne - budou muset vynaložit jisté úsilí na to, aby mohli psát "po svém". S tím podle mě souvisí to "umělecké cítění" - vážně myslím, že to není hloupost. Měnit tvar písma, aby vyhovoval nejen mé ruce, ale i očím, to vyžaduje jisté "umělecké cítění". A vezmi si, (že stejně jako u nás) ta změna bude probíhat denně, s každou popsanou stránkou sešitu. Neustálý vývoj, který spěje k efektivnímu, ale zároveň na pohled pěknému knečnému výsledku. Doopravdy mslíš, že to na kreativitu a jistý umělecký rozvoj nemá žádný vliv?
Když se začnou učit tuhle podstatně zjednodušenou verzi, začne to být dle mého mnohem víc uniformní. Postupně se budou vymazávat rozdíly mezi psacím a tiskacím písmem, dopisy našich babiček už naše děti nepřečtou, protože jim bude připadat, že jsou psané přinejmenším arabsky. Navíc to písmo rozhodně nemůže být rychlejší, naopak navazování písmen přece zrychluje psaní. Kvůli tomu nemůžu souhlasit s tvojí připomínkou kuličkových počitadel - výměnou za kalkulačky jsme získali čas - urychlili jsme jí výpočty a zjednodušili práci. To Comenia podle mého nedělá. Neurychluje psaní a zjednodušuje jen kudrlinky, které s věkem dětí stejně postupně mizí - navíc ale mezi písmena vkládá mezery; troufám si tvrdit, že ty budou malým dětem dělat problémy. Mezery mezi písmeny a mezery mezi slovy. A také rozdíl mezi velkým a malým písmenem - kromě toho, že bude snazší při například diktátu zaměnit malé písmeno s velkým a potom tvrdit, že to je jen špatně napsané, budou možná (možná!, tady už se pouštím do odhadů (ačkoliv to už možná dělám delší dobu)) děti i částečně velká a malá písmena ignorovat. Tím se může zhoršit gramtická správnost a vůbec nutkání pro něco takového. A mimochodem, pokud se nepletu - pro pochopení počtů se kuličková počitadla ve školkách a prvních třídách používají dodnes.
Koukám, že jsem se nějak rozohnila. Asi vůbec nemám pravomoc tu takhle rozumovat... omlouvám se všem přítomným. Jen jsem chtěla říct, co si o tom myslím. Ohledně maturit nejspíš sdílím tvůj názor.
Děkuji za váš veřejný prostor.